8.25.2005

גם בדיון כלכלי נמנעים מאיזון, גיוון ושיח דמוקרטי

כ' מנ"א תשס"ה
24 באוגוסט 2005
לכבוד
מר עמוס גורן, הממונה על קבילות הצבור
רשות השידור
ירושלים
הנדון: המשדר: "דו"ח כלכלי" – 24.8.05

שלום רב,

בראשית תלונה זו אני מבקש להודות שאיני מומחה בנושאים כלכליים וגם לא מבין גדול. אך לא נדרש כשירות מיוחדת כדי להבחין בכמה וכמה בעיות באתיקה המקצועית שלא הייתה במשדר של "דו"ח כלכלי" על ההינתקות אשר שודר הערב בהנחיית גב' מרב מילר.

ראשית, הרכב הפאנל. בנוסף למר עודד שחר, ישבו באולפן פרופ' אריה ארנון מאוניברסיטת בן-גוריון וד"ר אבי שמחון מהאוניברסיטה העברית. שני פרשנים מומחים הללו הביעו תמיכה והבנה למהלך ההינתקות ופרופ' ארנון, אולי בהשפעת מורשת משפחתו, התגלה כנלהב ביותר מעבר להיבטים הכלכליים אשר נדונו במשדר. לדוגמא, בניגוד לדעת בג"צ בפסיקתו, אשר דרש מהממשלה להגדיל את הפיצויים המגיעים למפונים, פרופ' ארנון הגדיר את הסיוע למגורשים מבתיהם, ממפעליהם ומשדותיהם "נדיב מדי". אי-הכללת מומחה אשר נקודת המוצא שלו היא שלילית התוכנית הייתה מוסיפה מידע לצופה בבית ואולי אפילו היה מוסיף "תקשורת תוססת" לאולפן. הרכב כזה פשוט מנע דיון מעמיק ודמוקרטי בסוגייה.

שנית, מכיוון שההרכב נקבע כפי שנקבע, נושאים חשובים כגון ההשלכות הכספיות של הוצאות הבטחון, של היצוא החקלאי היחודי שהיה בגוש קטיף ועוד נושאים לא זכו לדיון אלא, אפילו, הוסתרו מצרכני התקשורת, משלמי האגרא.

שלישית, ככל הנראה מערכת התוכנית בכל זאת הייתה ערה לצורך להוסיף קול חריג אך זה נמצא בראיון-חוץ עם עו"ד עודה, נציג עמותת "סיכוי", עמותה הדואגת לאוכלוסייה הערבית במדינת ישראל. אין לי כל דבר נגד השתתפותו ואדרבה, כך צריך לגוון ולאזן שידורים בערוץ הממלכתי, אך מדוע שום נציג של קהיליית מתנגדי התוכנית עלו לשידור?

לצערי, זו פעם הראשונה שאני צפיתי תוכנית זו, ובעקבות נסיוני עם התכניות האחרות ברצועת שידור זו, אני מאוד רוצה לקוות שהרעיון שהעלית, שעל רשות השידור להזמין מחקר מעמיק על שידוריה במשך תקופת ההינתקות בשלביה האחרונים, יש להוסיף המלצה שרצועה זו בכללותה תיבדק לגבי הרכב הפאנלים, המרואיינים האורחים ועוד.
במשדר זה, נמנע קיום דיון צבורי פתוח, לא נתקיים פלורליזם תקשורתי ונפגעו ערכי הדמוקרטיה. אני מבקש ממך לברר תלונתי זו ואודה לך אם תודיעני על מימצאי הבירור והצעדים שנקטת בהם.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית