3.12.2006

הטור הבא ב בשבע

הערות תקשורתיות

מאת:

אלי פולק וישראל מידד


נציב דוחה קבילות

אין זה סוד ש"פרשן" ערוץ 2 אמנון אברמוביץ הוא פרשן מוטה. אפילו הגב' ענת סרגוסטי, הממונה על תלונות הצבור בחברת החדשות של ערוץ 2 מודה בכך. ומעשה שהיה כך היה. מר אריה כהן הגיש תלונה נגד התבטאותו של אברמוביץ' בעקבות נצחונו של ח"כ משה כחלון בבחירות המקדימות במרכז הליכוד. אברמוביץ מצא לנכון להזכיר שמר כחלון היה חשמלאי. כתב מר כהן: "אינני מאוהדיו של ביבי או של משה כחלון אך זה נשמע צורם מאוד. הכיצד יכול מר אברמוביץ להיות פרשן ניטראלי כשהוא כ"כ אנטי ימין ואנטי דתיים?" בתגובה ענתה הגב' סרגוסטי: "כדאי לדעת שאין פרשן נייטראלי. תפקידו לפרש והוא עושה זאת על פי תפיסת עולמו ומקורותיו." תגובה נוספת קבל מר כהן מנציב תלונות הצבור של הרשות מר גיורא רוזן: "תשובתה של ענת סרגוסטי יש בה מענה מסוים אבל לכשעצמי אני ממעיט להגן על סגנון העבודה דוגמת זה של אמנון אברמוביץ".

בעקבות תשובות ברורות אלה, פנה מנהל אתר אגודת "לדעת" ד"ר משה גולדברג אל נציב הקבילות בדרישה לאזן את מר אברמוביץ עם "פרשן" בעל דעות שונות ונקודת מבט אחרת. אך כנראה שקיים פער גדול בין מלים ומעשים גם אצל נציב הקבילות. תשובתו אל ד"ר גולדברג: "אנחנו השבנו לפונה, ורק הוא נשוא תשובתי. דרישתך ל"מעשה" בין אם היא צודקת או בין אם לא, אינה חלק מתשובתי לפונה"... "הנוהל החוקי והענייני מחייב אותי להשיב לפונה ולא לשום גורם זולתו".

מר רוזן מסתתר מאחרי פורמליסטיקה במקום להתייחס לדרישה הצודקת של ד"ר גולדברג. חבל, אנחנו חשבנו לתומנו שתפקידו החשוב ביותר של נציב הקבילות הוא לייצג את הצבור בפני הרשות ולא למצוא תירוצים אשר מכשירים את השרץ בדיעבד.

האם נציבי תלונות משפיעים?

ובהמשך לקטע הקודם, התפרסם השבוע מחקר חדש בידי העיתונאי אבשלום גינוסר אשר ערך אותו במסגרת לימודיו באוניברסיטת חיפה. גינוסר מגיע למסקנה כי יעילותם של נציבי התלונות בטלוויזיה של רשות השידור, הרשות השניה ומועצת הכבלים והלוויין מתמצית בטיפול בתלונות בודדות. התמונה שונה לגבי מדיניות מתמשכת.

המחקר קובע שאין נהלים ברורים להסקת מסקנות על מדיניות הפיקוח. גם אם הנציבים מודעים מאוד לתפקידם כמייצגי צרכני התקשורת וכמגנים על זכויותיהם של הצופים, ורואים עצמם כבעלי השפעה, מקבלי ההחלטות בגופים המפוקחים אינם שותפים לתפישה זו. או בלשון אחרת, מקבלי ההחלטות לא מתייחסים ברצינות לנציבים.

הבה נבהיר: לאגודת "לדעת" כבוד רב למאמציהם של הנציבים אבל גם אנו, כבר לפני יותר מעשור, הפנמנו את העובדה שכוחם של הנציבים מוגבל. בלי סיוע מבחוץ, כולל חברות במוסדות הציבוריים של הרשויות, השתתפות בדיונים של וועדות הכנסת השונות המטפלות, פניות לבתי משפט ומסע פרסומי נרחב, אותם נציבים לא יצליחו לבד להתגבר על הפרות האתיקה והחוק של אנשי תקשורת מרכזיים.

דו"ח המבקר

מבקר המדינה פרסם בשבוע שעבר דו"ח ובו ביקורת נוקבת על התנהלות מנהלת סל"ע ומשרדי הממשלה שהיו אחראיים על נושא ה"התנתקות". כנראה שהממצאים היו כבדים מנשוא. כתבת הערוץ הראשון איילה חסון טרחה לברר ולגלות "סקופ" (אם כי יורשה לנו לחשוש שהסקופ הגיע מיוזמת מקור מקורב ללשכת ראש הממשלה).

אחד האנשים הבכירים שהכינו את דו"ח המבקר היה מר בנימין צרפתי. הנ"ל חטא בכך ששתי בנותיו היו ברצועת עזה בזמן ה"התנתקות". כלומר, ברור לכל שהדו"ח מוטה, כי לא יתכן אליבא דגברת חסון שמר צרפתי יבצע עבודה מקצועית נטו ויצליח להפריד בין דעת בנותיו לבין חובותיו המקצועיות. כנראה שנורמת העבודה שהגב' חסון רגילה אליה היא חוסר אפשרות מוחלטת להפריד בין דעות לבין חובות מקצועיות. אגב, האם גב' חסון אי פעם הזכירה את העובדה שלממלא מקום ראש הממשלה שני בנים יורדים ושאחד מהם היה סרבן שירות והשני השתמט לגמרי? שאשתו הייתה פעילת ארגוני שלום פמניסטיים? אם כבר לערב בני משפחה, כדאי לנו אולי לדעת יותר על בני משפחת אולמרט?

הנה, אפשר אחרת

מי שצפה בתוכנית "מסיבת עיתונאים" ב- 27.2 ראה תוכנית מתורבתת ואתית לעילא. פתאום נוכחנו לדעת כי מנשה רז וחברי הצוות הפגינו רמה גבוהה של אתיקה מקצועית שבדרך כלל נעדרת מן המסך שלהם. התוכנית התנהלה בטוב טעם ובנימוס והמראיינים אף הציגו יראת-כבוד בפני המרואיין. הם לא הפריעו לו יותר מדי, כמעט ולא קטעו את שטף הדיבור שלו, הדו שיח שלהם עם המרואיין הצטיין בתרבות נדירה. הצופים יכלו לקבל מידע חשוב ואף לעמוד על טיבו של האיש שישב באולפן. האם יש קשר בין התנהגות יפה זו ובין העובדה שהמרואיין היה מר יוסי שריד ממרץ?

"התכנסות" או "התחמסות"

מכבסי המלים האורוולייניים במשרד ראש הממשלה המציאו בזמנו את המילה "התנתקות" עבור מבצע גירוש יהודים מבתיהם ברצועת עזה וצפון השומרון. בעקבות האירוע הטראומטי הבטיח ראש הממשלה מר שרון שלא יהיו "התנתקויות" נוספות. כדי לקיים את מורשתו, החליטו חכמי המכבסה, שלאחר הבחירות יהיו רק "התכנסויות". מעניין יהיה לראות האם גם הפעם ימשיכו אנשי התקשורת לכבס את המציאות באותה מכבסת-מלים או שמא יבינו ש"התכנסות" משמעה האמיתי "התחמסות".

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית