10.11.2006

מכתבי במוסף ספרים של הארץ

בין "רומן היסטורי" לעובדות

בכתיבתו מבקר תום שגב ("האנשים שחיו בארץ ישראל", "הארץ, ספרים" 6.9) את כתיבתו ה"היסטורית" של רם אורן בספרו "ימים אדומים" על יאיר, תומס וילקין ונשותיהם. כפי שציינו בצדק מיכאל קוכמן ויאיר שפיגל במכתביהם ("הארץ, ספרים" 13.9), מגלה שגב קורטוב של יהירות ואף חוסר ידע על התקופה ההיסטורית הנדונה בספר. גם על רם אורן לדעת שאם כותבים "רומן היסטורי" אין צורך לטעות לגבי עובדות היסטוריות, או לגבי מחקרים שקדמו לספר שאתה כותב.

באשר לקשר האהבה בין שושנה בורוכוב ותומס וילקין, הרי בספר "מרבד אדום" שחיבר אריה קוצר ב-1977 נכתב על הקשר בין השניים (עמ' 216-217). קוצר אף נקט בשמה של העלמה בורוכוב, וגם כתב על היותה בתו של בר בורוכוב. הספר אינו כלול בביבליוגרפיה של "ימים אדומים" וחבל, כי אפשר שיתקבל הרושם כי הכתבה שהתפרסמה ב"דבר השבוע" ב-1986 היא ששפכה אור על הפרשה, ולא היא.

אלא שיש עוד "רומן היסטורי" שראה אור לאחרונה, וגם בו נכנסה טעות מצערת. ב"יונה ונער" של מאיר שלו מתואר דיון בחדר אוכל של הקיבוץ בראשות ד"ר לאופר, אשר מתברר כי אכן רק חברי הקיבוץ והפלמ"ח נכחו בו. בהמשך (בעמ' 86) מציין המחבר כי ה"תינוק", גיבור הספר, נהרג "תשע שנים אחר כך". מותו של הגיבור במלחמת העצמאות ב-1948, והקמת הפלמ"ח שבע שנים קודם לכן ב-1941, יוצרים פער בלתי מוסבר של שנתיים. טעות שבקלות היה אפשר למנוע אותה.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית