5.29.2007

הטור שלנו בשבועון בשבע

ביקורת הביקורת

מאת אלי פולק וישראל מידד



ועדת ביקורת המדינה מבקרת את הממונים על קבילות הציבור בתקשורת * ד"ר פליסר: סאטירה נוקבת מדי בשביל הערוצים המרכזיים * בשעה טובה, ירד מן הפרק מינויו של אייל סיוון, אנטישמי עם קבלות.


בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדת ביקורת המדינה על תפקוד הממונים על קבילות הציבור ברשויות השידור. עמוס גורן ואלישע שפיגלמן מרשות השידור, גיורא רוזן מהרשות השנייה ואף מרב שטרוסברג-אלקבץ מהכבלים היו שם. מגלי צה"ל לא בא אף אחד, ובצדק. בגל"צ אין ממונה על קבילות הציבור, יש רק פקיד (עודד לוינסון) שמטפל בניירת. יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, הבטיח לבדוק אצל שר הביטחון מה ניתן לעשות כדי שהדמוקרטיה תגיע גם לגל"צ.

ישיבת הוועדה נוצלה להבעת ביקורת נוקבת נגד גיורא רוזן. הנ"ל אף מתגאה בכך שהוא אינו משתמש בסמכויותיו אלא מחליק את הכול בדרכי נועם. דרכיו נעימות מאוד לזכיינים – הוא אפילו לא נובח והשיירה שלהם עוברת. רוזן גם סירב בעבר לקבל תלונות מטעם גוף ציבורי כגון 'האגודה לזכות הציבור לדעת', ובכך מנע מהאגודה מלפרסם באתר שלה WWW.IMW.ORG.IL את תגובותיו.

גם רשות השידור לא יצאה נקייה לגמרי. לאחרונה נמנעה הרשות מלבצע שורה של החלטות של נציב הקבילות, עמוס גורן. מנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, הודה בכך והבטיח לתקן את המעוות בזמן הקרוב. לזכותו יש לומר ששקלאר התייחס בחיוב לרעיון שיש צורך להקדיש תכנית רדיו או טלוויזיה ברשות לממונה על קבילות הציבור, כדי שהציבור יכיר את פעילותו.

אנו מברכים את ח"כ אורלב על העלאת הנושא לדיון בוועדה. גם הממונים על קבילות הציבור חייבים לדעת שהביקורת לא תפסח עליהם כאשר לא ימלאו את תפקידם כראוי. עין השמש בריאה למבוקרים ולמבקרים כאחד.

הממונה מתחלף

מליאת הרשות אישרה לאחרונה את בקשתו של משה גביש, יו"ר הרשות, למנות את אלישע שפיגלמן כממונה החדש על קבילות הציבור, שיבוא במקומו של עמוס גורן. גורן היה דוגמה ומופת של ממונה אשר עומד על שלו, מפעיל את סמכותו ומשאיר רישום ניכר ברשות השידור.

שפיגלמן, עובד רשות ותיק, שהתחיל את עבודתו ברשות השידור ב-1970, מכיר היטיב את הרדיו והטלוויזיה ואת כללי האתיקה המקצועית. יש להניח שניסיונו האישי העשיר יהיה לו לעזר בתפקיד החדש והחשוב.

אנו מאחלים לו הצלחה בתפקיד, וכבר אמרו: "התפקיד מחייב". אנו מקווים שרישומו על הרשות יהיה ניכר לפחות כמו זה של עמוס גורן.

דרושה אוזן מוסיקאלית

ד"ר שלום פליסר הוציא לאחרונה אלבום בשם 'הרי אמרתי לכם' – ספר ושני תקליטורים של 30 שירי מחאה שהוקלטו במיטב האולפנים. הוא טרח ושלח את האלבום לעורכים, שדרנים וקריינים רבים ברדיו, ולכל אחד מהם על שמו, באריזה נפרדת. הרשימה כוללת 19 שמות, ברשתות ב' וג' ב'קול ישראל', ב'רדיו ללא הפסקה' ובגלי צה"ל. ביניהם: גלעד בן ש"ך, אבי אתגר, עמיקם רוטמן, איריס לביא, אברהם זיגמן, נעם גילאור ויורם לנץ.

נראה שהעבודה משתלמת. על-פי דו"ח אקו"ם, בתקופה שבין יולי ודצמבר 2006, שניים משיריו זכו להיות משודרים! 'יהודי לא מגרש יהודי' זכה לחשיפה בתכנית של לונדון וקירשנבאום ובתכנית הבוקר של אברי גלעד ולינוי בר גפן בערוץ 10 בטלוויזיה. השיר'Politically Correct' הושמע ב'קול ישראל' בתכנית ובמועד שלא פורטו בדו"ח.

כל הכבוד לתקשורת הישראלית. הרי ד"ר פליסר יוצר סאטירה חריפה, נמצא מימין למרכז, ואבוי, חובש כיפה. באמת יצאתם מגדרכם בכך שנתתם לו להופיע. אנו רק מתפלאים שארגונים כגון 'קשב' לא באו כלפיכם בביקורת חריפה, על ההסתה הפראית ועל חוסר האיזון המשווע.

גילוי לא כל-כך נאות

בשבועות האחרונים ניכר שהתכנית 'גילוי נאות' בערוץ הראשון לא כל-כך נאותה. מדובר בתכנית שאמורה להביא לקהל הצופים ביקורת תקשורת. מתוך צפייה, אמנם לא רצופה, אנו מתרשמים שלרוב, אותם פרשנים ואורחים חוזרים בהופעותיהם בתכנית. בעיקר פרופ' גבי וימן, בן-דרור ימיני וסוזי נבות.

אילו התוכנית הייתה מוצאת לנכון להביא לידי ביטוי למגזרים שונים באוכלוסייה הישראלית, היינו משבחים אף אם הם לא היו מוצאים לנכון להזמין מישהו מאגודת 'לדעת' לתוכנית.

ובאמצע הכתיבה צצה בפנינו ידיעה זו: "ברשות השידור הוחלט על העלאת תכנית תקשורת חדשה, במקום 'גילוי נאות'". נראה שוועדת התכניות של הרשות מעדיפה תכנית ביקורת תקשורת חלופית, שתשודר במקביל ב'קול ישראל' והיא תעלה בחודשיים הקרובים. נקוה ששינוי השם יביא עמו גם שיפור ניכר בתוכן.

המחאה עזרה

אייל סיוון ירד לעת עתה מהפרק. האיש שביים את הסרט 'הספציאליסט' על אייכמן לא ייטול חלק בחגיגות 60 שנה למדינת ישראל.

'הספציאליסט' הוא סרט אשר מנסה להציג את אייכמן כביורוקרט אפור, ואת החברה הישראלית כנקמנית וקטנונית. סיוון רצה שיתייחסו לסרט כאל דוקומנטארי, אלא שהוא מלא בלופים אמנותיים, שהקשר ביניהם ובין המציאות הוא דמיונו של סיוון בלבד.

חכמי קרן רבינוביץ' התכוונו באיזשהו שלב לתת לסיוון פרס ולממן סרט בהפקתו 'לכבוד' יום ההולדת ה-60 של מדינת ישראל; אלא שאגודת 'לדעת' וגורמים נוספים שמו מקלות בגלגלים, פרסמו את העניין, ומועצת הנהלת הקרן – שממומנת בחלקה על-ידי משרד החינוך הישראלי – הבינה את הרמז ודחתה את המלצת 'הוועדה המקצועית' שביקשה לתמוך בסיוון.

ובשולי הסיפור, מר ס"ה טרייסטר, מי שהיה עד שנת 2005 מנהל ארכיון הסרטים היהודיים על שם סטיבן ספילברג, שבעבר חשף את מעלליו של סיוון, ניסח כתב אישום נוקב נגד שקריו האמנותיים של סיוון, שהעיתונים 'הארץ' ו'מעריב' סירבו לפרסם.

התקשורת מדווחת

"בתקופה הקרובה ייערכו מכרזים חיצוניים ברשות לסמנכ"ל כוח אדם, סמנכ"ל כספים וכלכלה, סמנכ"ל פיתוח טכנולוגי, תפעול ותכנון ומנהל שירותי ההנדסה בטלוויזיה. זאת לאחר שכל המועמדים הפנימיים לתפקידים אלה נמצאו לא מתאימים, ובכללם המועמדים הנושאים את התפקידים בימים אלה". (מתוך כתבה של לי-אור אברבך באתר NRG, 17/5/07)

תוויות:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית