8.20.2007

ותרון קיצוני

עקיבא אלדר לא מפסיק להפתיע

הנה רשימתו האחרונה על איך להיתפטר מהר-הבית, להשיג שלום ולמנוע את זכות השיבה
כאילו

הר הבית לידיהם

...
כמו לפני שבע שנים בפסגת קמפ-דייוויד, קובעי המדיניות מצפים שהפלשתינאים יוותרו גם על גושי ההתנחלויות, גם על הר הבית וגם על זכות השיבה. שוב מדברים אצלנו בשפת משחק סכום אפס; ויתור פלשתיני נחשב ניצחון לישראל, ויתור ישראלי - לניצחון פלשתיני. רק המחיר יהיה גבוה יותר. נפילת עזה לידי חמאס תהיה אז מקדמה על חשבון העברת מקור הסמכות ביישובי הגדה - חמש דקות מכפר סבא - לממשלת חמאסטאן.

...בשעה שנציגי הצדדים מדברים זה עם זה על אתוסים לאומיים ודתיים רגישים, פניהם נשואות הביתה, אל האופוזיציה מימין. כשאהוד ברק דן עם יאסר ערפאת בקמפ-דייוויד על סוגיית הריבונות בהר הבית הוא חשב על הקואליציה שלו עם המפלגות הדתיות. ערפאת חשב על תגובת מתנגדי אוסלו בשטחים ועל העולם המוסלמי. עבאס, שמעמדו חלש פי כמה, יצטרך לחשוב על מה שחמאס יעשה לו אם יעז לוותר במקום שהמנהיג המיתולוגי התעקש.

...קלינטון בדצמבר 2000 הגיע למסקנה, שאין פרטנר ערבי להסכם שלום שלא יכלול ריבונות פלשתינית, או איסלאמית, על המקומות הקדושים לאיסלאם. גלעד שר, נציגו של ברק במפגש שבו הציג קלינטון את המתווה שלו, כתב בספרו "מרחק נגיעה", שהנשיא הציע כי "חראם א-שריף, הרחבה והמסגדים שעליהם יהיו בריבונות פלשתין, ואילו הכותל המערבי והמתחם שלו יהיו בריבונות ישראל". שר גילה, כי בדיון בקבינט על מתווה קלינטון הודיע ברק לשרים, שהוא אינו פרטנר להסדר מעין זה: "אינני מתכוון לחתום על מסמך שיעביר את הריבונות על הר הבית לפלשתינאים".

המחלוקת המתמשכת בעניין החפירות שהפלשתינאים מבצעים במתחם הר הבית מעידה, שהעברת הריבונות לידיהם אינה יותר מוויתור וירטואלי. הסדר שיכלול פיקוח של אונסק"ו על החפירות וחופש גישה לישראלים ישפר את המצב במתחם הרגיש הזה. קבלת המפתח היוקרתי לבית האלוהים תזקוף את גבם של הפלשתינאים הפרגמטים ותקל עליהם לוותר על הרצון להשתמש במפתחות הבתים שהותירו ביפו. ..

תוויות:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית