11.22.2007

החוק אינו טוב

האגודה לזכות הציבור לדעת: נוסח התיקון לחוק רשות השידור "הופך אותה לבבואה של המיעוט האליטיסטי"

האגודה קוראת לח"כים ולציבור שלא לתמוך בחוק משום שמורשת היהדות שבו נדחקה לפינה, ואין בו הפרדה אמיתית בין פוליטיקה לתקשורת, כמו-גם ניסיון להבטיח עצמאות כלכלית ומחויבות פיננסית של רשות השידור
’האגודה לזכות הצבור לדעת’ קוראת לחברי הכנסת ולציבור כולו שלא לתמוך בנוסח המוצע לתיקון חוק רשות השידור, ולדרוש מהממשלה "להגיש לכנסת חוק אשר באמת יהפוך את הרשות לציבורית". בנייר עמדה הגישה השבוע בנושא אל השר יצחק הרצוג, הממונה על הרשות, ואל שורה של חברי כנסת, טוענת האגודה כי נוסח ההצעה כולל תיקונים מרחיקי לכת בחוק אשר משנים בצורה מהותית את דמותה של הרשות והופכים אותה ל"בבואה של המיעוט האליטיסטי התקשורתי כלכלי של מדינת ישראל".

בתחילת החודש אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את ההצעה לתיקון החוק, שכללה הרכבת מועצת מנהלים לרשות השידור (בדומה למועצת הרשות השנייה), אשר היא תמנה את המנכ"ל – שלא כנהוג עד כה, לפיו ממונה המנכ"ל על ידי הממשלה. לפי ההצעה, את המועצה תבחר ועדת איתור שתוקם במיוחד לשם כך.

לפי אנשי האגודה, הרכב ועדת האיתור המוצע הוא אליטיסטי במהותו, מאחר שהוא כולל שופט בית משפט מחוזי, חבר סגל אקדמי (אך לא מהמכללות), ושני נציגי ציבור בעלי מעמד בתחום התרבות, שלטענתם "מומלצים על ידי גופים אליטיסטיים בלבד. ארגוני הנשים וארגונים חברתיים אינם במשחק, ואין אף גוף שומר מצוות בין המציעים". אלה נוספים לנציג ציבור בעל מעמד בתחומי הכלכלה והניהול, "שהוא מועמד של לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בלבד - מקרה קלאסי של קשר בעייתי בין הון ושלטון", טוענים באגודה.

כמו כן, טוענים באגודה כי מורשת היהדות שהיתה סעיף עיקרי בחוק הקיים נדחקת לפינה בחוק המוצע. זאת ועוד: למרות שהחוק החדש אמור לבטל את התלות בפוליטיקה, טוענים באגודה כי אין בו הפרדה אמיתית בין פוליטיקה ותקשורת, ומסבירים כי "יו"ר מועצת המנהלים מתמנה על ידי השר הממונה. הממשלה רשאית לפטר את המנכ"ל. תקציב רשות השידור איננו סגור ונשלט על ידי האוצר, ואין אפילו ניסיון להבטיח עצמאות כלכלית ומחויבות פיננסית של הרשות. אף אין בחוק המוצע כל מעמד לציבור אשר מאפשר לו להבטיח שהרשות אכן תעמוד ביעדים שהחוק מציב לה".

בהתייחס לסעיף ההכנסות, אומרים באגודה כי "החוק מרחיב את תחום הפרסומת ברשות, דבר הגורם לכך שהכסף ולאו דווקא האיכות יהווה גורם משמעותי בהליכי קבלת ההחלטות ברשות".

תוויות: , , ,

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית