10.21.2008

בשבע גליון 314

מיהו ה'אחר'?/ ישראל מידד

"מובן כי אין לגלוש להאשמות קולקטיוויות. הניסיון לפגוע בפרופ' שטרנהל לא נעשה על ידי "הימין" ולא על ידי "המתנחלים". אבל גם אם אחראי לו "קומץ קטן" או "קיצונים", הוא מהווה משל עצוב...זאת מפני שהוא משקף חברה שהיא מצד אחד אלימה להחריד, ומצד אחר אינה מגלה די רצון להתמודד עם האלימות. דפוסי האלימות הללו...מופנים כנגד ה"אחר" האידאולוגי - מי שעמדותיו לא רק שהן שונות מעמדותיה של אותה קבוצה אלימה, אלא שהוא גם איננו "משלנו"... כך כתב פרופ' אבנר דה שליט לפני כשבועיים בעיתון הארץ.

באותו עיתון ממש תיאר נדב שרגאי את הדברים בצורה אחרת לגמרי: "בימים אלה מגיע לשיאו תהליך ממושך של דה-לגיטימציה למתנחלים, שסופו בשנאה של ממש כלפיהם. המתנחלים, כמגזר, מסומנים עתה על ידי השמאל והתקשורת כאחר השנוא. זה שמותר לחבוט בו... מנקודת המבט של השמאל והתקשורת, המתנחל נהפך ל"אחר" האולטימטיווי. בגלל מגוון סיבות. המרכזית שבהן נוגעת לאיום האידיאולוגי שמהווים המתנחלים, הדתיים הציונים וכל מי שמזדהה עם דרכם".

כמובן, לגיטימי בהחלט ששני אנשים יראו את העניין משני צדדי המטבע. אבל בהתחשב בעובדה שפרופ' שטרנהל זכה השנה בפרס ישראל, זה קצת מוגזם שפרופ' דה שליט ינסה לשכנע אותנו שאדם זה, אשר כמעט כל האליטות האקדמיות, התרבותיות, והתקשורתיות מעלים אותו כסמל הנאורות ייחשב כ"אחר".

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית