2.01.2009

מכתבי במדור "תגובות" ב"מוסף" של הארץ

נזיפה חמורה

הבאת מכתבו של זאב ז'בוטינסקי משנת 1939, אודות כללי המוסר שבהם הוא מחייב את אנשי אצ"ל במלחמתם נגד פורעים ערבים, לוותה בהערה ש"איש לא נענש" על הריגת ארבע נשים ופציעת ילד אחד בפעולה בביר עדס (מוסף "הארץ" 9.1). ואולם, דוד ניב, בכרך השני של ספרו "מערכות הארגון הצבאי הלאומי", שיצא לאור ב-1965, מציין שעוד לפני קבלת מכתבו של המצביא ז'בוטינסקי הכועס, העיד חנוך קלעי שהמפקד של הפעולה "קיבל נזיפה חמורה". זאת אומרת, לוחמי אצ"ל בעצמם יישמו את המשמעת הדרושה ונשארו נאמנים לתורתו הליברלית של ראש בית"ר, גם אם התנאים גרמו להפרה לא-מכוונת של הוראות ניהול הקרב.

ואם צד זה של ז'בוטינסקי היה אולי נסתר עד עכשיו מקוראי "הארץ", אולי כדאי לחקור יותר את משנתו כדי שדור חדש יוכל להתרשם ממנו.

ישראל מידד

שילה



המכתב המקורי:


הבאת מכתבו של זאב ז'בוטינסקי משנת 1939, אודות כללי המוסר אשר הוא מחייב את אנשי האצ"ל במלחמתם נגד פורעים ערבים, לוותה בהערה של הכתב אהוד עין-גיל ש"איש לא נענש" על הריגת ארבע נשים ופציעת ילד אחד בפעולה אשר בוצעה בביר-עדס ("אין לסכן נשים, זקנים וטף", ב"תוצרת הארץ" 9.1.09). ואולם, דוד ניב, בכרך השני של ספרו "מערכות הארגון הצבאי הלאומי" שיצא לאור ב- 1965, מציין בעמוד 239 שעוד לפני קבלת מכתבו של המצביא ז'בוטינסקי הכועס, העיד חנוך קלעי שהמפקד של הפעולה "קיבל נזיפה חמורה". זאת אומרת, בשונה מהרושם שעין-גיל משאיר, לוחמי האצ"ל בעצמם יישמו את המשמעת הדרושה ונשארו נאמנים לתורתו הליברלית של ראש בית"ר גם אם התנאים גרמו להפרה לא-מכוונת של הוראות ניהול הקרב וגם אם, לפני ואף אחרי כן, אופי הלחימה של הקהילה הערבית בשטח המנדט הכתיב תגובות קשות יותר, הן מהאצ"ל ואף, במקרים בודדים, מה"הגנה", תגובות אשר 'שברו את מדיניות ההבלגה', כפי שכונו.

ואם צד זה של ז'בוטינסקי היה אולי נסתר עד עכשיו מן הקוראים של "הארץ", אולי כדאי לחקור יותר את משנתו כדי שלפחות, דור חדש יכול להתרשם ממנו.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית