7.15.2009

מנחם בגין ופרשת ה"אלטלנה"

מכתבי כתגובה למכתבים אחרים:

מנחם בגין לא התכוון למרוד

בתגובה על מכתבים למערכת "אלטלנה והקשר הצרפתי" ("הארץ", 26.6) דן יהב מציין שלושה ספרים ולא מציין את ספרו של יעקב תבין, "החזית השנייה - האצ"ל בארצות אירופה 1946-1948", שיצא לאור ב-1973 והיה בעצם הדוקטורט שלו. נמצא בו חומר רב ומפורט על המגעים של האצ"ל עם ממשלת צרפת, כולל פרשת אלטלנה, תצלומי מסמכים רשמיים ותכתובת ענפה.
בעניין הערתה של ד"ר צילה הרשקו, תבין מציין את ז'אק בוסאיי כמנהל לשכתו של ג'ורג' בידו, אשר נפגש תכופות עם שמואל אריאל. אשר לטענה של דן יהב, כי גרסת בן גוריון היתה כי היה מדובר במרד, הרי שאיפותיהם של הצרפתים לחוד וכוונתו של מנחם בגין לחוד. בגין ואנשיו, בצרפת ובישראל, יזמו וניהלו דיונים וסיכמו את פרטי בואה של אוניית האלטלנה זמן רב מראש. לא היתה שום הפתעה בהגעתה. הרי מדוע הסכים בגין שהאונייה תגיע דווקא לחוף כפר ויתקין, מעוז של מפא"י, אם ביקש לבצע פוטש? מדוע ירדו רוב הבאים והתפזרו בנתניה, וכך איבד האצ"ל תוספת כוח בעבור "המרד" כביכול שלו?
ישראל מידד
שילה
בתגובה על מכתב למערכת "בגין לא התכוון למרוד" ("הארץ", 3.7) למה התכוון מנחם בגין בפרשת אלטלנה?
לישראל מידד, כפי שעולה ממכתבו, התשובה ברורה. אינני מתכוון לפסוק מה היו כוונותיו של בגין, אולם אבקש לציין כמה נקודות. מאז נורו, ב-30 בנובמבר 1947, היריות הראשונות, שפתחו את מלחמת העצמאות, התרחשו הדברים האלה: הפינוי הבריטי הושלם, וביום 14 במאי 1948 הוכרז על הקמת מדינת ישראל. "מועצת העם" היתה למועצת המדינה הזמנית ו"מינהלת העם" היתה לממשלת ישראל, שתחת שליטתה היו השטחים שבהם החזיקו כוחות ההגנה. ביום 26.5.48 אישרה הממשלה הזמנית את "פקודת צבא הגנה לישראל", ובה נאמר כי: "צבא הגנה לישראל מורכב מחילות יבשה, חיל הים וחיל אוויר. כל אדם המשרת ב'צבא הגנה לישראל' חייב להישבע אמונים למדינת ישראל... אסור לקיים כל כוח מזוין מחוץ ל'צבא הגנה לישראל'". ביום 31 במאי 1948 פירסם דוד בן-גוריון, ראש הממשלה ושר הביטחון, פקודת יום להקמת צה"ל ובה נוסח השבועה. אשר לשיקולים בעניין עגינת האלטלנה בחוף כפר ויתקין, "מעוז מפא"י", כלשונו של מידד - שפך נחל אלכסנדר הוא החוף הנוח ביותר למעגן ופריקה בסביבות נתניה. הוא נגיש לריכוז הכוחות, שאכן הגיעו, חלקם חמושים בנשק (גם של צה"ל), השתלטו על אזור החוף ואף הפעילו את נשקם כנגד יחידות צה"ל שהגיעו בהמשך.
אריה מאור
כפר סירקין
למקרא המכתבים שהופיעו ב"הארץ" בעניין "מרד אלטלנה", הריני להוסיף את תרומתי, כפי שאומרים: "מידע אישי". בשנות ה-30 למדתי בבית הספר הימי לקצינים של בית"ר באיטליה, במלחמת העולם שירתתי שנים מספר בצי הסוחר הבריטי, ולאחר מכן עבדתי כמנהל התובלה הימית של חברת האשלג בים המלח, עד פרוץ מלחמת העצמאות. עם הפסקת העבודה במפעל התגייסתי לחיל הים. עודני ממתין לקבלת תפקיד נקראתי אל מנחם בגין. זה היה לאחר כניסת האצ"ל לצה"ל במסגרות גדודיות. להלן תמצית דבריו: "רכשנו אוניית מלחמה המביאה נשק ואנשים, ולאחר שאלה יורדו ממנה היא תיכנס לחיל הים, אנחנו נקרא לה אלטלנה ואתה תהיה המפקד שלה, אנשינו המליצו עליך". לא היה לי מושג באותה עת באיזו מין "אוניית מלחמה" מדובר ומתי היא תגיע. כשאמרתי לו שכבר התגייסתי לחיל הים, הוא לא ראה בזה שום סתירה ואמר "אדרבה, תהיה אונייה של אצ"ל בחיל הים".
בין כה וכה, למרבה האירוניה נשלחתי לחיפה והתמניתי למפקד ספינת המשמר "פלמ"ח". לימים התמניתי למפקד חיל הים על ידי הרמטכ"ל יצחק רבין, אשר נהנה מאוד לספר ש"כמעט ירינו זה על זה". כעבור שנים רבות התמניתי למבקר מערכת הביטחון, שוב תחת שרביטו של שר הביטחון רבין. הוא, מכל מקום, לא חשב אף פעם שהיתה כוונה למרד כלשהו.
שלמה אראל
חיפה

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית