1.05.2011

נצחון משפטי


ביקורת יוצאת דופן של בית המשפט על החלטה של צה"ל לאפשר לחקלאי פלסטיני לעבד קרקעות שעובדו בשנים האחרונות על ידי חקלאי ישראלי. בית משפט השלום בירושלים הורה לצבא לאפשר לאחרון לשוב ולעבד את האדמה, תוך שהוא קובע כי "לא ברור מה המעמד המשפטי" של ההחלטה.

מדובר בחלקה השוכנת ליד כביש 60, סמוך להתנחלות שילה. לפי טענת משה מושקוביץ, חקלאי משילה, הוא מעבד את הקרקע משנת 1980, ולכן היא שייכת לו. חוק הקרקעות העותמאני משנת 1858, קובע כי אדם שמעבד קרקע לא מוסדרת במשך למעלה מעשור, הרי היא בחזקתו והוא הבעלים שלה.

לפני כשנתיים טען פלסטיני מהכפר קריות, יחד עם ארגון רבנים למען זכויות אדם, כי הקרקע שייכת לו. הטענות הובאו בפני צה"ל, ובפרקליטות איו"ש נקבע כי הפלסטיני צודק וכי על הצבא לאפשר לו לעבד את הקרקע, החלטה שעוררה מתיחות רבה באזור.

מושקוביץ ערער באמצעות עו"ד דורון ניר צבי ותנועת רגבים לבית משפט השלום בירושלים. השבוע החליט השופט שמעון פיינברג להוציא צו ביניים המורה לצבא לאפשר לו גישה לקרקע. השופט מתח ביקורת על החלטת צה"ל, וקבע כי "לא ברור מה המעמד המשפטי" של החלטת הצבא, ושגם אם יש להחלטה תוקף משפטי כלשהו, הרי שהוא יכול לבטלה.

לפי שעה, נתפשת ההחלטה כניצחון משמעותי למתנחלים על פני צה"ל. עד עתה, בסכסוכים מעין אלה, היועצים המשפטיים של הצבא בדקו וקבעו של מי הקרקע, וכך נקבע מי יורשה לעבד אותה. כעת, בית המשפט קבע כי לא ברור איזה תוקף יש לצה"ל לברור בענייני קרקעות, והפך את ההחלטה על פיה.

מנכ"ל רגבים, יהודה אליהו, מסר בתגובה: "הגיע הזמן שהמינהל האזרחי בכלל והיועמ"ש בפרט יחדלו מההתנהלות השערורייתית בה הם פועלים בניגוד להוראות החוק החלות באזור, תוך התעלמות מזכויות החזקה של תושבים יהודים המחזיקים באדמות שנים רבות. זו התנהלות מפלה ומקוממת הראויה לכל גינוי. אנו מקווים כי החלטת בית המשפט בעניין מושקוביץ תציב בפני גורמי המינהל האזרחי תמרור אזהרה חד וברור".

עו"ד קמר משרקי, שייצגה את הפלסטיני מקריות, אמרה כי "החלטת השופט פותחת פתח חדש לגזל קרקעות בבעלות פרטית פלסטינית באופן רחב ובהיקף גדול. כל מתנחל יוכל היום לדרוש קרקעות פלסטיניות בטענה של ?עיבוד'. ההחלטה של השופט תמוהה, מאחר שהוא בעצמו אמר שהמתנחל לא הציג ולו בדל ראיה לחזקתו באדמה רבת השנים". עו"ד משרקי מסרה בהחלטה נפלו טעויות עובדתיות ומשפטיות רבות, וכי בכוונתם לערער עליה.

מדובר צה"ל נמסר כי "ההחלטה המנהלית שהתקבלה בעניין התבססה על הראיות שהוצגו (רישומי מס רכוש על שם תושבי הקריות בעוד תושב שילה לא הציג מסמך מטעמו). ההחלטה המנהלית לא נועדה לקבוע זכויות במקרקעין ומשמשת רק לצורך מתן הגישה למקרקעין עד להסדרת הזכויות בהן. במסגרת ההחלטה הובהר כי היא איננה מחליפה החלטה שיפוטית וכי כל צד זכאי לפנות לבית המשפט למיצוי זכויותיו".

 

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית