3.05.2011

הטור שלי במדור "מיקרוסקופ" ב"בשבע" גליון 433 מיום 3.3.2011


בתחתית עמוד 3 בגיליון יום חמישי שעבר של 'הארץ' קראתי מודעה קטנה מטעם העיתון (מצורפת למטה). מהמודעה הבנתי שלפני כמעט שנה וחצי פורסמה ידיעה בעיתון הקשורה לעמותת אלע"ד והכותרת לא בדיוק מסרה את האמת. חיפוש בגוגל מגלה את הכותרת: "השופט סולברג פסק נגד עיריית ירושלים: בונה במזרח העיר ללא היתרי בנייה". וכעת, אחרי שארגוני השמאל בוודאי השתמשו בכותרת כדי להרוויח נקודות תעמולתיות, וכאשר הכותרת המוטעית עדיין מופיעה באינטרנט, העיתון השתכנע שעליו להתנצל.

"להתנצל" כתבתי? קודם נחזור על הטקסט: ראשית, "נפלה טעות". שנית, "מערכת העיתון מצטערת אם הובן אחרת". מניסיון אישי, טעויות אינן "נופלות". הן מתרחשות. מישהו אינו מתפקד בצורה מקצועית, או גרוע מזה, מתוך דעה קדומה פשוט חושב שהוא שמע או ראה מה שלא היה שם. במקרה כזה, על העורכים לדאוג שהדבר לא יחזור על עצמו. ולכן, יש מקום לשאול האם הכתב ננזף? האם הוא עבר סדנא מתקנת? בנוסף, מהניסוח איננו לומדים בדיוק מה היה לפני 18 חודשים באולם בית המשפט, ולכן ההצטערות של המערכת קצת חשודה בעיניי. מכיוון שלא ברור מה הייתה ה"טעות", איננו יודעים את ה"אמת". והרי כל מטרתה של תקשורת היא להעביר את האמת ולא לתווך אותה או לעוות אותה או לטעות.

ועוד עניין: אם עיתון מסוגל להדפיס ידיעות וטורי פרשנות יום-יום, איך זה שלוקח לו לתקן את עצמו שנה וחצי? ואפילו אם אלע"ד התלוננה באיחור, ואינני יודע אם כן, חובה שכלי התקשורת יבדוק את עצמו. זאת כדי להבטיח רמה גבוהה של דיווח וכדי שצרכני התקשורת יקבלו רק את האמת ושה"טעות" לא תחזור על עצמה.


 

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית